Autoschadespecialist De Kiefte

  • 31 mei 2016
  • reacties
  •  

Even Apeldoorn bellen?

 

Hartelijk word ik ontvangen. De zoete geur van autolak en de geluiden vanuit de werkplaats dringen door in de kantoorruimte en geven aan dat hier hard gewerkt wordt. Ik neem plaats en onder het genot van een kop thee ga ik in gesprek met Karin Kruidenier.

Ik ben bij autoschadespecialist “de Kiefte”, het bedrijf van Steffen en Karin Kruidenier, al sinds 1994 een begrip in Eibergen. Het bedrijf, voortgekomen uit het familiebedrijf Berenpas/Kruidenier heeft al een lange historie. Het begon allemaal met de opmerking van Jaap Kruidenier, dat het toch jammer is, dat auto’s, die in zijn autobedrijf binnenkwamen met schade, niet zelf gerepareerd konden worden. Toen de broer van Steffen, Eelco (eigenaar van Berenpas, red.), daarop als eindopdracht van zijn HBO-opleiding een marktonderzoek deed naar de behoefte van een autoschadebedrijf in Eibergen, werd besloten een dergelijk bedrijf te starten. Tot groot geluk van Steffen, die zijn hart toch vooral had liggen bij de technische kant van auto’s en hierin zijn passie kwijt kon. Bij het bedrijf werken inmiddels vier vakmensen, die heel wat in hun mars hebben. Ook Steffen werkt af en toe nog mee op de werkvloer, maar doet ook allerlei andere voorkomende werkzaamheden binnen het bedrijf. Deze diversiteit in zijn functie trekt hem aan en bezorgt hem een prettige afwisseling.

In de loop van de tijd is er veel veranderd in de techniek en materiaalkeuze van auto’s, waardoor autoschadespecialisten steeds meer kennis van zaken moeten hebben. Het bedrijf is aangesloten bij de Focwa en A.A.S. Autoschadespecialist. De Kiefte voldoet ook aan de strenge criteria die verzekeraars stellen aan een schadebedrijf. Om deze erkenning te behouden, moeten werknemers na het doorlopen van een gedegen basisopleiding, elke keer weer bijleren door middel van cursussen. Zo kunnen zij de ontwikkelingen binnen de auto-industrie en autoschade op de voet volgen. Daarnaast moeten zij kennis hebben van veel processen zoals spuiten, plaatwerk, diverse lastechnieken, demontage en de steeds meer geavanceerde elektronica, waarover auto’s van tegenwoordig beschikken. Ook behoort ruitreparatie en ruitvervanging tot de werkzaamheden van de autoschadespecialisten. Ook is voor caravanreparatie is men bij De Kiefte aan het goede adres.

Schade is emotie. Elke schade is uniek en heeft een eigen verhaal. Daarom heeft “de Kiefte” service, dienstverlening en klanttevredenheid hoog in het vaandel staan. Aandacht voor de klant en zijn verhaal is net zo belangrijk. Sommige mensen zijn verdrietig of boos over hun schade en willen graag vertellen wat er is gebeurd. Over een paar weken begint de zomervakantie. Het verkeer op onbekend terrein voelt vaak hectischer en bestuurders gaan rijden in een onbekende omgeving binnen of buiten Nederland. Mensen, die zelden met een caravan rijden, gaan op reis. In de interactie in het verkeer is soms helaas sprake van schade. Uit onderzoek blijkt dat iedereen die auto rijdt, gemiddeld één keer in de vijf jaar schade rijdt.

 

Karin heeft een aantal nuttige tips voor vakantiegangers:

 

• Het is van groot belang dat mensen met een veilig voertuig op pad gaan en zich goed (laten) informeren wat er nodig is om te reizen in het buitenland. Zo zijn in Frankrijk bijvoorbeeld de alcoholtesten verplicht.
• Laat voor vertrek de airco van de auto bij ons checken. Een goed klimaat in de auto zorgt voor een veilige reis.
• Als er sprake is van schade, is het van belang dat mensen de verzekeringstechnische kant goed regelen. Anders kunnen zij voor vervelende kosten komen te staan, die niet worden vergoed. Neem daarom altijd de groene kaart mee naar het buitenland en wissel bij een aanrijding altijd gegevens uit. Schade kan op het oog aan de buitenkant meevallen, maar bij nader onderzoek kan er intern veel kapot zijn. Zoals bijvoorbeeld onderliggende elektronica. Het is mogelijk, om voor vertrek bij “de Kiefte”een autoschadeformulier af te halen. Een goede schadeafhandeling voorkomt veel leed achteraf. Uiteraard kan elke automobilist bij ‘de Kiefte’ terecht voor hulp omtrent het gehele proces. Desgewenst helpen ze met het invullen van het aanrijdingsformulier.

We gaan de werkplaats in, om alle processen binnen het bedrijf van dichtbij te bekijken. Steffen en Karin geloven in duurzaam ondernemen. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de lak die zij gebruiken. In de mengruimte vertelt Karin, dat zij watergedragen lakken gebruiken. Zij waren daarin één van de eerste in schadeherstellers in Nederland en zijn daarmee uniek.

Bij het spuitwerk moet per auto de juiste kleur worden bepaald. Deze kan zelfs in dezelfde tint onderling verschillen. De spuiter kan de lak nauwkeurig mengen op de verfmengweegschaal en de kleurencamera kan bij twijfel de kleur analyseren. Op de vloer van de werkplaats is een cirkel aangebracht. Vanuit deze cirkel kan de stootrichting en aangrijpingspunt van de schade bepaald worden.

Het bedrijf herbergt ruime werkplekken en de schadespecialisten werken aan diverse klussen. Er staan auto’s in de plamuur, er wordt geschuurd, vetvrij gemaakt en gespoten. De werkplaats heeft alle soorten materiaal en gereedschap, dat nodig is voor professioneel en vakkundig schadeherstel.

Ik laat alle bedrijvigheid achter mij en laat alle indrukken, die ik heb opgedaan op me inwerken. Als ik in mijn autootje stap, realiseer ik me dat ook daar de nodige krassen op zitten. En een deuk heb ik ook… Misschien moet ik binnenkort ook maar eens langs gaan voor een deskundige reparatie bij dit mooie bedrijf.

 

 

Foto's

Autoschadespecialist De Kiefte

Tekst en foto’s: Wilma Fels

InEibergen EOV VVV